לא רק גיל: מה תורם להופעת קמטים על פנינו?

חדשות 12 (N12) • 19.8.2021

לעיסת מסטיק, שינה על הבטן ושתייה מקשית: סיפרו לנו שקמטים הם דבר שגדל אתנו עם השנים, אבל יש לא מעט מנהגים יומיומיים שלנו שמסייעים להם להופיע ויש לנו את הדרך לעצור. כמו כן, מה הקמטים אומרים על מצבנו הבריאותי?

קמטים הם סדקים שמספרים את הסיפור שלנו. אומרים שאנחנו מרוויחים אותם ביושר, שעל כל שנה שחולפת – אנחנו חכמים ונבונים יותר ושהם חלק מנוף חיינו. הכל טוב ויפה, ועדיין יש לא מעט קמטים שלא קיבלנו רק בחסות הגיל והבגרות, אלא יותר בחסות הקשית והמסטיק. הנה כמה הרגלים יומיומיים ש"מקמטים" אותנו ויש לנו היכולת להחליק אותם.

1. שפשוף עיניים

העור שסביב עינינו הוא עדין במיוחד ואנו נוטים שלא לתת לו מספיק מקום ביומיום שלנו – בין אם זה במריחת קרם הגנה ובין אם בשפשוף מיותר על האיזור. "כל מתיחה ומשיכה של העור כנגד כיוון הקווים הטבעייים שלו עלולה לבצע הרס של אלסטין וקולגן", אומר לנו ד"ר אברי רווה, מומחה לכירורגיה פלסטית, אולם מרגיע כי "בדרך כלל הנזק לא בכמות ניכרת, אם כי זה בהחלט קורה. מה שכן, ככל שאתם עושים את זה יותר, כך המצב מחמיר. אגב, הדבר עשוי להיגרם גם כאשר מושכים את העפעף לטובת מריחת אייליינר. קחו את זה בחשבון בפעם הבאה שתנסו לייצר את עין החתול.

2. שינה על הבטן

מתעוררים עם סימן פיקה על הלחי? ובכן, אל תתפלאו מקמטי העתיד. בתנוחת שינה זו, הפנים נדחסות לתוך הכרית – מה שגורם לעור להתקמט. תופעה נוספת היא נפיחות מוגברת סביב העיניים שכן במצב של שינה על הבטן, התנועה מקשה על ניקוז הנוזלים. נסו לשלב תנוחות שינה ואם צריך שימו שעון מעורר לשינוי הפוזה. "מגיע שלב בחיים שאני ממליץ למשפחה וחברים להפסיק לישון על הבטן. העפעפיים מתנפחים והקמטים במצח ובדקולטה חוגגים. זה הזמן לעבור לשינה על הגב. כך נשמור על עורנו מקמטים נוספים מעבר לקמטי הגיל", אומר רווה.

3. שתייה עם קשית

יש משהו מאוד מהנה בלשתות מקשית, ורופאי שיניים אף ממליצים לשתות כך בכדי למנוע כתמי שיניים, אך מתברר שהדבר לא עושה חסד עם קמטי הפנים, במיוחד באיזור השפתיים. פעולה זו גורמת לקמטים להיווצר סביב השפתיים בשל שימוש בשרירים המדוברים. מצד שני, כמה אתם כבר שותים עם קשית?

4. לעיסת מסטיק

בדומה ללגימת נוזל מקשית, לעיסת מסטיק היא לונה פארק של עבודת שרירי הלחיים. ומסטיק, יש להניח, אתם לועסים בתדירות די גבוהה. כאשר הדבר נעשה בעקביות, הוא גורם לקולגן להתפרק ולעור לאבד מגמישותו, מה שמוביל לקמטים בלחיים וסביב הפה. עוד מוסיף רווה: "לעיסה מחזקת את שריר המלעס, מה שגורם לעיבוי שלו ולמראה מרובע של הלסת האחורית".

5. בהייה במסך

מודים שעל זה לא חשבנו: קמטי צוואר עלולים להיגרם כתוצאה מבהייה במכשירים אלקטרונים במשך שעות. רגע, מה?? הפעולה היומיומית, שלא לומר – השעתית בה אנחנו מכופפים את צווארנו שוב ושוב גורמת להיווצרות קווים וקמטים על הצוואר. זו יוצרת מתח על השריר – מה שבתורו יכול ליצור קמט. עוד סיבה נפלאה להיגמל ממסכים.

ומה קמטי ההבעה שלכם אומרים עליכם

סיכון גבוה יותר למחלות לב

קמטים מצחיים עמוקים עשויים להיות סמן מוקדם לטרשת עורקים – התקשות העורקים עלולים להוביל למחלות לב, כך על פי מחקר. במשך 20 שנה, מדענים עקבו אחר יותר מ-3,000 אנשים בגילים 32-62 וגילו כי לאנשים עם קמטים מצחיים עמוקים יש סיכוי גבוה פי עשרה למות ממחלות לב מאשר לאנשים ללא קמטים. מה הקשר? הן קמטי המצח והן טרשת העורקים קשורים ללחץ, אמרו חוקרים ל- Medical News Today. המדענים ציינו גם כי כלי הדם במצח עדינים יותר מאשר בחלקים אחרים של הגוף, כך שהם עשויים לשקף את הצטברות הרובד הגורם לטרשת עורקים בעורקים בצורה ברורה יותר.

העצמות עלולות להיות חלשות יותר

הקמטים על פנינו יכולים גם לחזות את הסיכון לאוסטאופורוזיס. חוקרים מאוניברסיטת ייל בחנו קמטים בפנים ובצוואר וצפיפות העצם של 114 נשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהן. "גילינו שהעמקת והחמרת קמטי העור קשורים לצפיפות עצם נמוכה יותר בקרב משתתפי המחקר", כתב לובנה פאל, פרופסור במחלקה למיילדות, גינקולוגיה ומדעי הרבייה בבית הספר לרפואה של ייל. הסיבה שחוקרים חושבים שיש קשר היא משום שהעור והעצמות תלויים בקולגן, חלבון שייצורו יורד עם הגיל. רמות נמוכות יותר של קולגן עשויות להיות גנטיות והן תוצאה של גורמי אורח חיים.

אתם בלחץ

הבעות פנינו הן בעלות השפעה ישירה על הקמטים שבפנינו. כל תנועה מפעילה הרבה מאוד שרירים, בין אך מדובר בחיוך, דיבור, לעיסה ובשעת זעף. קמטים עשויים להופיע גם כשאנחנו חרדים ולחוצים. קמטים וקווים בין המצח בין הגבות יכולים להיות גם סימן לכך שאתם בלחץ.
תוצר שלישי של מתח הוא בהעלאת רמות הקורטיזול, מה שעלול להוביל לסיכון מוגבר להשמנה, לחץ דם גבוה וסוכרת. הקמטים, במקרה הזה, הם "בונוס" לכל הסיפור אולם רווה מעדיף לסיים בנימה אופטימית: "לא כל קמט צריך מיד להחליק שכן ניתן גם לומר שמי שזכה בקמטים בצידי העיניים – כנראה מחייך הרבה וחייו אופטימיים יותר ומלאים בשמחה. כך יוצא שקמטים עמוקים לא תמיד יבשרו בשורות רעות".

 

 

מעוניינת במידע נוסף?

מלאי פרטים וניצור עמך קשר בהקדם




    טיפולים נוספים