טיפים לטיפול בצלקות לאחר ניתוח חזה

טיפים לטיפול בצלקות לאחר ניתוח חזה

אין ספק שרב הניתוחים הפלסטיים, וניתוח חזה בפרט, מסתיימים בהצלחה מרובה אך עדיין מותירים אחריהם צלקות. כדי למזער נזקים – חשוב להבין מראש כמה דברים בסיסיים על צלקות, איפה הן יופיעו, כיצד מטפלים בהן ועד כמה אפשר למזער ולטשטש אותן.

מהי בכלל צלקת?

צלקת היא סימן הנראה לעין, אשר נוצר כתוצאה מתהליך טבעי של ריפוי פצע בעור או בכל רקמה אחרת. חתך בעור גורם לגוף לשלוח לאזור הפגוע תאים מיוחדים המייצרים קולגן, שהוא אחד המרכיבים העיקריים בריפוי העור. כשהעור מתאחה אחרי ניתוח חזה, נוצרת צלקת ראשונית המאופיינת בגוון אדום (בשל ריבוי כלי דם שבה), הבולטת על פני השטח ורגישה למגע. עם הזמן האדמומיות והרגישות נעלמות והצלקת משתטחת. במצב תקין תהליך הריפוי של הצלקת נמשך כשנה ובסופו הצלקת מתיישרת לגובה אחיד עם רקמת העור ונותרת בהירה ועדינה. במצבים אחרים, יש צמיחת יתר של רקמת הצלקת ונוצרת ״צלקת היפרטרופית״ או חמור מכך – ״צלקת קלואידית״.

האם אפשר לנבא איזו צלקת תהיה לי לאחר ניתוח חזה?

לא ניתן לנבא מראש את תוצאות הצלקת.  אופן ההצטלקות שונה מאדם לאדם וכל עור מגיב בצורה שונה. גם לסוג החתך יש השפעה על הצלקת שתיווצר, כאשר בחתכים המחברים את אותה רקמה בד״כ יש צלקת טובה יותר, ובניתוחים בהם מוסרים עודפי עור הצלקת משמעותית יותר.

איך למזער נזקים

צלקות על העור אינן פוגעות במידה רבה בתפקודו, אך הן בעלות השלכה על המראה אסתטי. דווקא בניתוחי חזה אשר נועדו לשפר את המראה וההרגשה הכללית של המטופלת, צלקות מכוערות עלולות לעשות בדיוק את ההפך ולהשפיע באופן שלילי על הדימוי העצמי. עדיין אין שיטה המאפשרת העלמה של 100% מהצלקות, אך יש כמה שיטות וטיפולים שנועדו לצמצם את מימדי הצלקות או להפוך אותה לפחות בולטת. אך הנה מספר דברים שתוכלו לעשות כדי לעזור לריפוי תקין:

  • להקפיד על הוראות הרופא – מנוחה, לא לעשן, לא לחשוף את העור לשמש, לשמור על היגיינה, כל אלו המלצות שנועדו להקל על תהליך הריפוי של העור ולהותיר צלקת קלה ככל האפשר.
  • משחה נגד צלקות – מיועדת לצלקות עדינות יחסית, ויעילה במיוחד כאשר מתחילים טיפול קרוב ככל האפשר למועד היווצרות הצלקת. יש משחות המבוססות על ג׳ל סיליקון, ומשחות המכילות חומרים נוגדי דלקת המיועדות לצלקות בולטות יותר.
  • סטרואידים – ניתנים בזריקה, מדכאים את התהליך הדלקתי ואת ייצור סיבי הקולגן.
  • יריעות סיליקון – חבישה שנועדה להפחית את רמת הפעילות של הצלקת ואת ייצור הקולגן.
  • ניתוח – מבוצע במקרי קיצון כשהצלקות מהוות בעיה אסתטית משמעותית. לאחר הניתוח מתחילים טיפול במשחות נגד צלקות כדי לטשטש את הצלקת החדשה.

נושאים

אולי יעניין אותך גם

טיפולים נוספים