האם יש שתלים לכל החיים?

האם יש שתלים לכל החיים?

במשך שנים רבות אנחנו שומעים את ההמלצה הברורה של הFDA האמריקני ושל משרד הבריאות הישראלי להחליף שתלים אחת לעשר עד 15 שנים. ההמלצה הינה גורפת וכוללת כל שתל שהוכנס לשד. ללא הבדל אם מדובר במותחן, שתל סיליקון או שתלי מי מלח שהשתמשו בהם בעבר. כמו כן ההמלצה הינה גם למוגדלות שדיים וגם למשוחזרות שדיים.

הרבה מטופלות שואלות למה בעצם ישנו צורך להחליף את השתלים? מעטפת השתלים, ככל שתשתכלל ותתחדש עם השנים עדיין נמצאת בסכנה לבלאי טבעי. כמו כל דבר בעולם, גם לשתלים יש בלאי טבעי, המעטפת נחלשת ונהיית יותר בסכנה לקרעים או לנזילה של החומר הנמצא בתוכם. בכל מקרה השתלים החדשים הינם בעלי הקפדה מחמירה מאוד על המעטפת והיא אמורה לשאת משקל של יותר מ-300 ק"ג לפני שתקרע או תתפוצץ. המעטפת אמורה להיות כמעט לגמרי אטומה ליציאה או זליגה של הסיליקון דרכה. למרות שלא ניתן לשלול זליגה מינילית של השתל.

בפחות מאחוז מהמקרים ישנה סכנה של קרע בשתל השד במהלך עשור לאחר ההשתלה. על פי רוב ניתן לראות את הקרעים בהדמייה כמו ממוגרפיה או סונר שדיים. לעיתים לא ניתן לזהות את הקרעים גם בהדמיות אלו ואז אם מתעורר חשד לקרע יש לבצע בדיקת MRI. בדיקה זו הינה הבדיקה היחידה שנמצאה כמזהה כמעט את כל סוגי הקרעים במשתלי הסיליקון. לציין כי לא תמיד ניתן לאבחן קרעים בשתלים שכן לא תמיד יש הסתמנות חיצונית לקרע. יתרה מכך לעיתים בהדמיה יש חשד לקרע ואז בניתוח מתגלה שהשתל היה שלם לגמרי.

בשל עובדות אלה ישנה המלצה גורפת להחליף את השתלים לאחר התקופה המתוארת. הרצון הוא להגן על המטופלות מקרע וזליגה של סיליקון לבלוטות הלימפה. במקרה של קרע כזה עם זליגה, בלוטת הלימפה הראשונה שמנקזת את האיזור תקבל לתוכה את הסיליקון שנשפך. בכל מקרה לא מקובל להוציא את הבלוטות שהתמלאו בסיליקון. ולא ידוע על מחלה שנגרמת בעקבות כך.

בדיקות ההדמיה הרוטיניות (ממוגרפיה וסונר שדיים) לא לגמרי שוללות קרעים בשתל ולכן גם אם לא נמצא קרע בשתל בהדמיות אלו, אין זה ודאי. במצבים כאלו אני מסביר למטופלות שגם אם לא נמצא קרע בשתל בהדמייה, עדיין קיימת ההמלצה להחליף את השתלים בתום התקופה.

הרבה פעמים אני שומע ממטופלות שקיימים שתלים שאין צורך בהחלפתם. זה המקום לספר שאין דבר כזה שתל לכל החיים או שתל שלא צריך להחליף. ההמלצה הינה גורפת ועדיין לא קיים שתל עם מעטפת שהינה בטוחה לכל החיים. אם עברתן ניתוח לפני יותר מעשור, אני ממליץ לכן לפנות לכירורג פלסטי חבר איגוד על מנת להיבדק ולהחליף את השתלים. זה הזמן להחלטות בדבר צורך בהרמה, החלפה לשומן או סתם הוצאה של השתלים.

נושאים

אולי יעניין אותך גם

טיפולים נוספים