הזרקת בוטוקס – כל מה שאתן צריכות לדעת

הכל אודות הזרקת בוטוקס

אמנם מדובר באחד הטיפולים הפופולריים ביותר ברפואה אסתטית שנועדות "לעצור את השעון" ולשמור על המראה שלנו צעיר לאורך זמן, הזרקות בוטוקס הן עולם ומלואו

כבר מזמן המילה "בוטוקס" הפכה לשם נרדף לכל הקשור לטיפולים אסתטיים וטיפולי יופי, המאפשרים לנו לשמור על מראה צעיר נטול הקמטים לאורך זמן. בבסיס התכשירים נמצא רעלן המיוצר על ידי חיידק Clostridium botulinum. הזרקה של תכשיר הבוטוקס "מרגיעה" את השריר במקום ההזרקה ומשפרת את הקמט הקיים לפרק זמן של מספר חודשים.

"בוטוקס" (Botox) זהו שם מותג בלבד, הקרוי שמו של תכשיר ההזרקה הראשון מסוג זה. קיימים גם מותגים אחרים, כגון "דיספורט" (Dysport) ו-"קסאומין" (Xeomin) שנהוג להתייחס אליהם כאל "סוגי בוטוקס" אחרים.

מהו עיקרון הפעולה של בוטוקס?

בוטוקס חוסם את האותות העצביים לשרירים מסוימים, כך, השריר המוזרק לא יכול להתכווץ, מה שמאפשר לקמטים להרפות להתרכך והיווצרות עור כמעט חלק במקום.

לרוב, משתמשים בבוטוקס באזור המצח, קמטוטי הבעה סביב לעיניים וקמטי הכעס בין הגבות. לקמטים שנוצרו כתוצאה מחשיפה לשמש או צניחת עור מתאימים סוגי טיפול אחרים, למשל תכשירים המבוססים על חומצה היאלורונית.

הכנה לפני הזרקת בוטוקס:

  • נטילת כדורי ארניקה לשיפור שטפי דם ובצקות
  •  יש לעדכן את הרופא לפני הטיפול על מצבך הבריאותי הכללי, אלרגיות והתוויות נגד אפשריות

שימו לב, חשוב מאד לבחור מנתח פלסטי מיומן, מהימן ובעל ניסיון המתמחה בטיפולים אסתטיים. אל תתביישו לבקש המלצות ממטופלים אחרים או לשאול כל שאלה לפני תחילת הטיפול.

כמה זמן לוקח טיפול בוטוקס?

ההזרקה עצמה לוקחת מספר דקות, כמובן, לפני כן נדרש אבחן מדוקדק והבנת הצרכים של המטופל או המטופלת, במיוחד אם מדובר בהזרקה ראשונה. אין צורך באלחוש, ההזרקה מתבצעת במחט זעירה לנקודה מסוימת מאד בשריר הספציפי וזה כרוך בחוסר נוחות מינימלית.

מתי רואים את התוצאה?

בדרך כלל, כדי לראות את התוצאה הסופית של טיפול בוטוקס כדאי להמתין בין שבוע לשבועיים. תוצאה זו נשמרת במשך 3 עד 4 חודשים (תלוי עד כמה המימיקה שלך ערנית). ככל שפעילות השריר חוזרת בהדרגתיות, הקמטים והקמטוטים חוזרים ויש צורך בטיפול חוזר. הבשורה הטובה, שבין טיפול לטיפול, הקמטים והקמטוטים שמופיעים פחות עמוקים ונראים לעין, לכן ישנה חשיבות גדולה לשגרת הטיפולים הקבועה.

מתי ניתן לחזור לשגרה אחרי הזרקת בוטוקס?

ניתן לחזור לפעילות רגילה מיד בסיום הטיפול תוך כדי הקפדה על מספר כללים במטרה לאפשר ספיגה מלאה של החומר המוזרק במקום הייעודי לו:

  • להימנע משפשוף האזור המוזרק במשך 24 שעות אחרי ההזרקה
  • במשך 4 שעות לפחות אחרי ההזרקה מומלץ להיות במצב עמידה או ישיבה בלבד
  • אין לעשות פעילות גופנית ביום ההזרקה

מהן תופעות הלוואי של הזרקות בוטוקס?

הזרקות בוטוקס בטוחות לחלוטין, עם זאת, זמן קצר אחרי הטיפול קיים סיכוי נמוך מאד לפתח תופעות לוואי הבאות:

  •  שטפי דם – תופעת הלוואי הנפוצה ביותר וגם נעלם במהרה
  • כאבי ראש – נדיר מאד, הכאב עובר תוך 24 עד 38 שעות
  • צניחת עפעף – קורה לאחוז מאד קטן של מטופלים בדרך כלל אם החומר המוזרק נודד לאזור אחר. התופעה לא נעימה, אבל נעלמת תוך 3 שבועות. זו הסיבה שחשוב להקפיד לא לשפשף את אזור ההזרקה כיממה אחרי הטיפול.
  • חיוך עקום
  • יובש בעיניים או להיפך, דמעות מרובות
  • כאב קל ונפיחות סביב אזור ההזרקה
  • תסמינים דמויי שפעת או הרגשה כללית לא טובה
  • חולשה בשרירם בקרבת מקום ההזרקה

בכל מקרה של תופעות לוואי בלתי רצויות אחרי הטיפול יש לפנות לרופא המטפל

האם קיימות התוויות נגד טיפולי בוטוקס?

אין להזריק בוטוקס לנשים בהריון או נשים מניקות ולאנשים הסובלים ממחלות נוירולוגיות מסויימות. כמו כן, לא מומלץ להזריק בוטוקס למי שאלרגי לחלבון שנמצא בחלב פרה.

מהו הגיל שאפשר להתחיל בטיפול?

הגיל הממוצע להתחלת הטיפול בהזרקת בוטוקס הוא 35. אולם מצבה של כל מטופלת תלוי בגנטיקה ובמצב עור הפנים המושפע גם מגורמים סביבתיים כמו מזג אוויר, עישון, תזונה, לחץ, רדיקלים חופשיים ועוד. אם קיימים קמטים עמוקים בפנים, ומורגשת נפילה – אפשר להתחיל מעט לפני כן על מנת לשמר את המצב הקיים ולשפר את מראה העור. זה המקום לציין כי נשים בנות 65 ומעלה, בעיקר אם מעולם לא עברו הזרקת בוטוקס או חומרי מילוי, הופך דק ושקוף עם השנים וניכרת צניחה וקמטים עמוקים. במקרים אלו טיפול בוטוקס לא יתאים וניתן לחשוב על ניתוח מתיחת פנים.

למי הטיפול אינו מתאים?

לאנשים הסובלים ממחלות עור, ולנוטלי תרופות הכוללות סטרואידים.

מזה חסינות בוטוקוס?

אחד מכל 100 מטופלים אינו מושפע מהחומר. היעדר התגובה נוצרת בשל עמידות הגוף המפתח נוגדנים לרעלן. רופאים לא מיומנים שאינם מכירים את המצב עלולים להזריק כמות נוספת של חומר במרווח זמן קצר מדי או כמות כפולה, אך התוצאה תהיה זהה והדבר עשוי להגביר את רמת התסכול של המטופל/ת. השיטה המקובלת והנכונה היא להזריק את הכמות הקטנה ביותר של החומר שתיצור תגובה נראת לעין. אם אין תגובה מבצעים טיפול נוסף, ואם גם בו אין תגובה – המטופל/ת נחשב/ת בעל עמידות לבוטוקס וייאלץ לפנות לשיטות אסתטיות אחרות.

האם ישנם מצבים נוספים שניתן לטפל בהם באמצעות הזרקות בוטוקס?

אמנם הסיבה הנפוצה ביותר לשימוש בבוטוקס היא צמצום הופעת הקמטים באזור הפנים, בבוטוקס משתמשים גם במגוון מצבים אחרים: מניעת הזעת יתר, טיפול בהפרעה נוירולוגית של התכווצות השרירים באזור הצוואר והכתפיים, מצמוץ בלתי נשלט, מיגרנות כרוניות, שלפוחית רגיזה ועוד מצבים רבים.

בקליניקה שלו ד"ר אברי רווה מיישם בהצלחה הזרקות בוטוקס לטיפול מגוון בעיות אסתטיות, כגון עיצוב סנטר וקו הלסת, הרפיית שריר הלעיסה וגם טיקים, חריקת שיניים וחיוך חושף החניכיים (gummy smile). כל טיפול בקליניקה נעשה אחרי פגישת ייעוץ ממוקדת שנועדה לבחון את מצב המטופל ולהתאים לו או לה תוכנית טיפולים אישית העונה לצרכים ולדרישות של או שלה.

נושאים

אולי יעניין אותך גם

טיפולים נוספים